על חשיבות הקריאה לילדים בגיל הרך – "זמן קסם" בין הורה לילד

מאת: פנינה טלמור

תמיד אהבתי לקרוא ספרים לילדי. כבר מגיל ישיבה שלהם עשיתי לנו הרגל יומיומי – זמן קסם של לפני השינה –  זמן מיוחד של התקרבות שבו מתפוגגים להם טרדות היום וכל כולך מוקדש לילדך ולקשר המיוחד ביניכם. זמן זה הוא הזדמנות מיוחדת "לטפל" בנושאים שונים עימם מתמודד הילד ולעבד אותם בעיניים טובות ובשיחה מטיבה.  לעיתים אני מתגעגעת ומצטערת קצת שהם גדלו וכבר לא זקוקים לזמן הקסום הזה. מידי פעם אני מוצאת את עצמי  מחפשת בחנויות ספרי ילדים חדשים ומיוחדים, אותם אוכל להעביר לילדים שאני מטפלת בהם.

ילדים ומבוגרים המתמידים בקריאה בשעות הפנאי, מפתחים אוצר מילים עשיר וידע כללי נרחב בתחומים שונים ומגוונים. הקריאה מעשירה את עולם הדמיון, מפתחת את השפה, יכולת הביטוי וההמשגה והמיומנויות החברתיות של הילד. מחקרים פסיכולוגיים הראו, שתקופת הגן והגיל הרך חשובים  במיוחד למוכנות הקריאה בבית הספר היסודי, בשל ההתפתחות המואצת של המוח ואזורי השפה בגיל זה.  בקרב מבוגרים קוראים, נמצא שהם  משמרים זכרון ופעילות מוחית.

מחקרים מראים שלא חשובה רק כמות הספרים שאנו מקריאים לילד והתדירות שבה אנו עושים זאת, אלא – ובמיוחד – חשובה איכות האינטראקציה שבין ההורה והילד בעת הקריאה בספר וחשוב מה ההורה עושה באינטראקציה הזו.

בעידן המודרני, הורים מתקשים למצוא מספיק פנאי להקדיש לקריאה עם הילד. התפתחות הספרים הדיגיטליים וספרים באייפד לכאורה עשויים לספק צורך זה, אולם קיים הבדל מהותי בין שמיעת סיפור בפודקאסט או קריאה בטבלט לבין  הקראה אישית בנוכחות הורית.

בעת הקריאה  המשותפת מגיל צעיר, ההורה מתפנה מכל עיסוקיו ומהסחות אפשריות ומקדיש לילד את מלוא תשומת הלב. זה לא חייב להיות פרק זמן ארוך, מספיקות עשר דקות לפני השינה שיעשו את ההבדל . אותן עשר דקות יכולות לכלול שיחה נעימה הקשורה לספר ליטוף חיבוק ונשיקה. מעבר לכך,  קריאה משותפת מחזקת את ההיקשרות הייחודית  עם ילדך ונחקק אצל הילד כזכרון ילדות חיובי .

בנושף, קריאת הספרים מאפשרת מגע בעולמות תוכן שונים עימם מתמודד הילד ומהווה הזדמנות מצוינת לפתח שיח פתוח להתמודדות עם מצבים יומיומיים ועם מצבים רגשיים מאתגרים.

ישנם ספרי ילדים הנוגעים כמעט לכל תחום אפשרי : גדילה ועצמאות , תחושת מסוגלות , מעברים בחיים, פרידה וגירושי הורים, הולדת ילד נוסף במשפחה, התמודדות עם שונות, בטחון עצמי, גמילה מטיטולים, פחדים  ועוד. הקריאה יוצרת "הרחקה" בטוחה של האירועים המתרחשים בסיפור מהילד המאפשרת שיחה על הנעשה בסיפור, על מה עובר על הדמות, וכיצד הגיבור מרגיש. כמו כן עוזר להבין את רגשותיו ואת רגשות האחר, לפתח אמפטיה וללמוד על דרכי התמודדות אפשריות בנושאים שמעסיקים ומטרידים את ילדך.

 

איזה ספרים מתאימים לקריאה עם ילדך?

  • ספרים עם איורים גדולים, יפים ומושכים ומילים כתובות מעטות.
  • ספרים בעלי רצף בעלילה והשתלשלות ברורה ומובנת.
  • ספרים עם דמויות אהודות שניתן להזדהות עימן
  • ספרים עם הומור, משחקי מילים, חידות, שאלות ותשובות – אלו מאפשרים לילד להיות פעיל "להיכנס למקצב" בחריזה ובדקלום.

טיפים :

קיימת חשיבות לדרך בה מקריאים את הסיפורים כך שתהווה חוויה מלמדת, מפתחת ולא פחות חשוב –  נעימה ומהנה, כזו שהילד ישמח להיזכר בה, גם בגיל מבוגר. ריכזנו לכם כמה טיפים שישדרגו את זמן הקריאה עם הילד:

  • צרו לכם הרגל קבוע , טקס שינה – להקדיש את הזמן להתנתק לכמה דקות מהחיים והמשימות מסביב ולהתפנות לקרוא לילד. חשוב בזמן זה להשאיר את הנייד מחוץ לחדר, על מנת למנוע הסחות ושהילד ירגיש שהזמן מוקדש לו באופן בלעדי.

 

  • יצרו אוירה חיובית ונעימה – לעמעם אורות החדר, להדליק מנורת קריאה, לשבת קרוב במיטה,  לייצר קירבה פיזית, חיבוק, קול ומגע מותאמים.

 

  • בחרו ספר מותאם לשלב ולגיל הילד- חשוב להבין את השלב ההתפתחותי המנטלי והרגשי של הילד לבחור את הספר בהתאם.

 

  • קריאה מותאמת –לשים לב לאופן שבו אנחנו קוראים את הטקסט. חשוב לקרוא במדויק ובלי טעויות, ולשים לב לקצב הקריאה שלנו, שלא יהיה מהיר או איטי מדי. לזכור שהילד נמצא בתהליך למידת שפה, ועל כן חשוב שנקרא את המילים במדויק ובקצב שיאפשר לו לקלוט את המילים. לפרש ולשאול מילים חדשות לעזור לו להבין מילים חדשות מתוך הקשר

 

  • אינטונציה – חשוב לשים לב גם לאינטונציה שלנו- להנגנה של המילים בעת הקריאה. על מנת להפוך את הקריאה למהנה ומעניינת לילד, רצוי שהאינטונציה לא תהיה מונוטונית ורצוי לשנות את ההנגנה וליצור תיאטרליות שתשקף את תוכן הסיפור. להפוך את קריאת הסיפור למעין "הצגה" קטנה.

 

  • השתהו על איורים – זו ההזדמנות לייצר שיחה שמעבר לטקסט, למשל לשאול שאלות פתוחות על גיבורי הספר, העלילה, מה את היית עושה ומה לדעתך יקרה בהמשך?

 

  • חזרתיות על סיפורים – במידה והילד מבקש לחזור שוב ושוב על אותו ספר/סיפור – יש לאפשר את החזרתיות הזו , היות והילד זקוק לה, בכדי  להמשיך לעבד נושאים המעסיקים אותו

 

  • רצף והתמדה – הורים רבים מרגישים שחיקה ממשימות היומיות ומפסיקים לקרוא לילדים שכבר יודעים לקרוא בעצמם. חשוב לא למהר לוותר על הקריאה המשותפת ולהמשיך לקרוא יחד עם הילד גם אחרי שרכש את הקריאה. להמשך הקריאה עם הילד יש ערך רב גם מעבר להיכרות עם תוכן הסיפור. זו הזדמנות לילד לשמוע קריאה טובה ורהוטה של מבוגר ולהסתייע בהורה לשם הבנת הנקרה ופרשנות מעמיקה.

שתפו מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
דילוג לתוכן